Wednesday, October 30, 2019

Minggu 6

Assalamualaikum dan salam negaraku bersih...

Kuliah dan amali pada minggu ke-6 dijalankan di luar kelas atau fieldwork. Kami diminta oleh Dr. Mas untuk ke Panggung Percubaan UPM kerana berlangsungnya Minggu Pendidik UPM. Terdapat pameran poster inovasi dan talk diadakan semasa program tersebut. 

16/10/2019(Rabu)

Kami diberi pilihan sama ada pergi ke Panggung Percubaan pada hari Rabu atau Khamis. Saya dan rakan-rakan memilih untuk pergi ke Panggung Percubaan pada hari Rabu iaitu pada 16/10/2019. Kami terus menuju ke sana untuk menyaksikan program Minggu Pendidik UPM tersebut. 



Gambar 10 : Program Minggu Pendidik UPM

Kami diminta oleh Dr. Mas untuk menyenaraikan 10 jenis inovasi yang terdapat semasa program tersebut. Antaranya adalah seperti berikut;
  1. Family Interactive Game (FInGa)
  2. Teknik NORAZ dalam Seni Pidato Bahasa Melayu
  3. U-R-ine Town
  4. Bio- Made Easy Workshop
  5. Making Universal Ruler To Understand Scale
  6. Pendekatan 'Explore and Creativity' dalam Pengukuhan Minat Kesusasteraan Melayu Tradisional
  7. Hunting with E-Language
  8. Pengaplikasian Perisian Adobe Captivate sebagai Teknologi Mudah Alih bagi Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) Bahasa Melayu: Satu Inovasi Pengajaran dalam Kalangan Bakal Guru
  9. Inovasi Pendekatan Naratif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Seni Penulisan
  10. Pembelajaran Kelas Tanpa Dinding: Program Buku Hijau (Bermula Dari Tapak Semaian)
Berdasarkan jenis-jenis inovasi di atas, terdapat 3 jenis inovasi yang menarik bagi saya dan inovasi tersebut boleh menang. Antaranya ialah;

  1. Pengaplikasian Perisian Adobe Captivate sebagai Teknologi Mudah Alih bagi Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) Bahasa Melayu: Satu Inovasi Pengajaran dalam Kalangan Bakal Guru
  • Pada pandangan saya, inovasi ini boleh menang kerana menerapkan unsur e-pembelajaran. Penerapan e-pembelajaran dapat mewujudkan suasana PdPc yang menyeronokkan dan tidak hanya bertumpu kepada buku teks semata-mata. Berikut merupakan poster inovasi tersebut.
Gambar 11

     2. Pembelajaran Kelas Tanpa Dinding: Program Buku Hijau (Bermula  
        Dari Tapak Semaian)
  • Inovasi ini juga boleh menang kerana pencipta ingin mengetengahkan tentang pembelajaran di luar bilik darjah juga mampu menjana kreativiti pelajar berkaitan tentang subjek yang mereka pelajari. Berikut merupakan poster inovasi tersebut.
Gambar 12

     3. Hunting with E-Language
  • Bagi saya, inovasi ini boleh menang kerana menerapkan unsur teknologi dalam pembelajaran, di mana ianya mampu mewujudkan suasana PdPc yang menarik hanya dengan mengimbas gambar yang telah disediakan. Berikut merupakan gambar poster inovasi tersebut.
Gambar 13


Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini.
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment